dimecres, 6 de gener del 2010

Luis Eduardo Aute - Al alba

Una cançó que'm posa la pell de gallina cada cop que l'escolto.



Entrevista publicada el 4-11-2000 en La Vanguardia (fragment):
--En septiembre de 1975 se ejecutan las últimas penas de muerte en España. Fusilan a cinco terroristas y usted compone una bella canción que titula "Al alba".
--Escribí "Al alba" los días previos a los fusilamientos y con mucha urgencia. Debe haber sido una de las canciones que más rápidamente me surgieron, pero quería que la gente la cantara. La verdad es que no tuve que pensar mucho, salió del dolor.
--Es un canto a la vida pero enmascarado en una canción de amor. ¿Por qué la concibe de ese modo?
--Quería que pasara rápido la censura. Por eso la estructuré como una canción de amor, de despedida para siempre y como un alegato a la muerte. Pero hay dos elementos en la canción muy vinculados a las ejecuciones. Una vez pasó la censura, Rosa León la grabó.

8 comentaris:

Roy Batty ha dit...

Sabieu que'n Aute és fill d'un català, i que va néixer a Manila (Filipines) el 1943, durant l'ocupació japonesa de l'arxipèlag?

sinfu ha dit...

Un altre català universal?

sinfu ha dit...

jo recordo la gent tocant-la i cantan-la a l'institut a finals dels setanta.

Pierre Nodoyuna ha dit...

A mi també m'emociona molt escoltar-la i cantar-la (per dins, sense que em senti ningú). I us he de confessar que amb els anys he anat barrejant coses i m'havia quedat amb la idea que l'havia compost en homenatge al Salvador Puig Antich (que el van assassinar el 2 de març del 1973), així que gràcies per refrescar-me la memòria!

Roy Batty ha dit...

Home, no. Per en Puig Antich hi ha la d'en Joan Isaac, dedicada a la seva companya.

Roy Batty ha dit...

Altrament, els de La Vanguardia, parlant de "terroristes" ... no té cap desperdici. Els que els van afusellar, no ho eren, és clar. I m'imagino que el fet de que els "terroristes" es carreguessin a Carrero no té res a veure amb la transició. Manda huevos, que deia aquell.

Roy Batty ha dit...

Esteee. Sinfu, tu quina edat tenies als 70's? XDD

sinfu ha dit...

Roy, jo vaig nèixer el 1963, i a la meva escola eren tots uns "rojos separatistes" així que recordo un dels mestres parlant-nos d'en Puig Antich, de la mort del Caudillu, del Carrero White...eren altres temps.