dissabte, 12 de gener del 2013

immaterialització: recerca bibliogràfica

Com podem veure en aquesta pàgina de la UB, la recerca bibliogràfica ja no és el que era. Els blocs de notes o els reculls fotocopiats d'altres èpoques han deixat pas als enregistraments de les recerques enviats per email,   fotografies i captura dels codi de barres ISBN o els QR codes amb el smartphone ... Demanar en préstec a xarxes de biblioteques, com la RERO a Suïssa francòfona (10 milions de recursos), baixar-se incunables a Gallica (Bibliothèque national de France, un parell de milions de recursos), ...
No podem oblidar del catàleg de llibres de Google, que el 2012 tenia uns 20 milions de títols escanejats sobre un total estimat en 2010 de 130 milions. El que passa però amb Google books és que la seva orientació comercial (algú ha de pagar aquesta feina) no dona sempre una resposta adequada a estudiants o investigadors. Per exemple, sobre un reputat professor de l'àrea de geografia física de la universitat més prestigiosa del Vallès, i no he trobat més que una sola referència.
Està doncs clar que, en l'àmbit acadèmic i de la recerca, ens hem d'adreçar a d'altres eines: Google Scholar és una d'elles. Si fem la mateixa recerca amb aquest motor orientat a la cerca de documents universitaris (llibres, tesis, articles, manuals, ...), veurem que ens haurà trobat més referències: 27 publicacions i 27 citacions, és més del que trobarem al catàleg de les biblioteques de la universitat on treballa l'autor. I podrem triar els resultats segons que l'autor ho sigui de veritat, o solament citat, també segons la data de publicació. Fins i tot, podem crear una alerta per informar-nos a casa (amb un email) cada cop que una nova publicació s'afegeixi a la llista.
Una altra eina molt interessant és l'academic research de Microsoft, menys potent que scholar, però amb una presentació dels resultats molt original. Preneu aquest exemple: sobre els resultats obtinguts (26 publicacions), podem triar entre les variants amb que se'ns presenta el nom de l'autor, també segons  l'index temàtic o la data de publicació. En aquest altre exemple, podem veure la línia de progressió anual de les seves publicacions prenent la variant més utilitzada del seu nom. Finalment, podem tenir accés a un sociograma que'ns presentarà els altres autors que ham compartit publicació, amb la variant més utilitzada del seu nom. That's All Folks!

13 comentaris:

Israel Hands ha dit...

A veure Batty,i l´autor en qüestió ja està "al loro" de tot això?tú creus que és d´aquells que es fica el seu nom al cercador per a veure l´important que és?

Roy Batty ha dit...

Estic segur que has enganxat que l'objectiu no era trobar la biblio d'en Doc. Sinó prendre'l com exemple per demostrar el que es pot fer amb aquestes eines.

Israel Hands ha dit...

Cert,i de passada saber quines són les més fiables o completes.Suposo que hores d´ara ja tens localitzada la bibliografia completa de´n Don Winslow (ja t´has fet amb "Salvajes" i "Los reyes de lo cool?)

Roy Batty ha dit...

Doncs no m'he fet amb ells, no. Estan bé? Com que, des de que ni en Long John ni en Rivers no es passen ja per aquí, que no parlem de literatura.

Israel Hands ha dit...

Doncs a mi em van agradar força...home,no són Frankie Machine,però te´ls aconsello.

Roy Batty ha dit...

Aviam si m'hi enganxo un dia. La veritat és que, tinc un munt de llibres per llegir i una mandra per fer-ho ...

Israel Hands ha dit...

Doncs jo no paro,i això que tinc una pila de llibres preparats.Ara estic amb "La Caja Negra" ("The Black Box") de Michael Connelly,novela negra a tope i de moment promet,i tinc preparat "Invictus" de´n Sànchez Piñol,un parell més d´Anthony Beevor i un altre parell d´Assa Larsson.Ja et diré.

sinfu ha dit...

Hands, Quins llibres tens preparats d'Anthony Beevor? Jo n'he llegit uns quants, i m'han agradat força, com "Stalingrad", "D-Day", "Berlin" o "La guerra civil espanyola"....

Roy Batty ha dit...

Sinfu, t'has oblidat de la trilogia de llibres que s'han llegit les profes del teu departament: Fifty Shades of Grey

Israel Hands ha dit...

Després de liquidar el totxo de "La Segona Guerra Mundial",tinc preparats "Creta:batalla i ressistència" i el que tracta sobre en Vasily Grossman.També he llegit els mateixos que tú,i m´agrada la perspectiva des de la qual enfoca les coses.

Roy Batty ha dit...

Que dic jo que, perquè heu perdut el costum de fer un petit abstrac dels llibres que llegiu? O com a mínim, donar la ressenya amb un enllaç. Un exemple: per en Michael Connelly i La caja negra podríeu utilitzar aquest enllaç. I si de pas voleu deixar un comentari personal a la pàgina de l'enllaç ... perquè no?

Israel Hands ha dit...

Ara tens raó Batty...

Roy Batty ha dit...

Déu meu! He estat esperant tant d'anys que algú m'ho digués !!!