dijous, 10 d’octubre del 2013

l'école 42: una revolució pedagògica?

Xavier Niel, és un self-made man que simbolitza a França la reeixida d'un empresari atípic que, format a l'escola catòlica, va començar programant pàgines roses (si veus el que vull dir), i ha acabat sent el propietari d'un dels grups de telefonia més importants dels país i accionista dels principals medis de comunicació.  


Com altres empresaris, Xavier realitza que, tot i l'alta taxa d'atur del seu país, no troba els professionals que necessita car, el sistema educatiu, no està adaptat a les necessitats de l'empresa. I el que és encara pitjor, realitza que hi han veritables talents en informàtica que han estat exclosos d'un sistema educatiu que no ha sabut donar resposta al seu potencial: cada any, 200.000 joves deixen el sistema sense cap diploma, és en aquest grup de joves que volem trobar els talents que necessitem. Davant d'aquest constat, es fica en contacte amb els millors professionals i decideix crear i finançar l'école 42.


El procés de selecció per entrar a l'école 42 parteix d'una premissa de base: no els importa en absolut si el candidat ha passat o no el seu batxillerat, si el sistema educatiu oficial l'ha exclòs, si es pot pagar uns estudis, si mai ha escrit una línia de codi o si mai ha tocat un ordinador. La recerca dels millors talents es basa en les premisses següents :
  • Es important que tinguis l'empenta per buscar les informacions que necessites per formar-te ràpidament. Potser coneguis un llenguatge informàtic, però potser hagis de treballar en un altre llenguatge o el que coneixes quedi obsolet en dos o tres anys. De totes maneres, ni se t'acudeixi mai anar a preguntar ningú del staff per qualsevol cosa on puguis trobar una resposta a la xarxa: i què no la té, avui en dia?
  • No hi ha cap empresa moderna que estigui interessada en que acumulis el saber i el guardis per a tu: senzillament, no li serveix de res! Has de compartir-lo amb els altres i has de tenir les competències socials perquè els altres comparteixin el seu saber amb tu. Si saps on trobar la informació que necessites i on trobar la gent que t'aconselli sobre com utilitzar-la, ets el professional que l'empresa necessita.
  • Els estudiants s'avaluen els uns als altres, i més tard son avaluats sobre la seva capacitat d'avaluar. Es formen els uns als altres car, les gens les plus valorisés en entreprise sont ceux qui participent à la formation des autres. Sobre el treball en grup ... en les respostes a les qüestions que es fan durant les exposicions, és el membre del grup amb el nivell més baix qui dona la nota als altres. Això fa que, per a no penalitzar el grup, els menys bons no es reposen sobre els millors, però també que els millors fan un esforç pedagògic per explicar el que han fet i com ho han fet a tots els membres del grup de treball, perquè ho entenguin correctament i sàpiguen quines son les bones respostes i com justificar-les.
  • Els horaris rígids pertanyen al passat. D'una banda pel que fa a l'estudi: sinó vius amb passió el que estàs aprenent, aquesta escola no està feta per a tu. D'altra banda, perquè se't prepara per treballar per objectius. El cas paradigmàtic és el d'un coet Arianne. Si la finestra pel seu llançament és tal dia i el teu programa ha d'estar llest per tal data,  no respectar el planning pot costar milers de milions a la companyia, la pèrdua d'un client rar i, amb tota seguretat, del teu lloc de treball.
  • La qualitat passa al primer pla. No importa si has escrit quatre milions de línies de codi impecables. Si tornem al cas d'Arianne, un sol error que no hagi estat controlat correctament, pot representar l'explosió de l'enginy i la pèrdua de milers de milions a la companyia.  
L'école 42 s'ha posat en marxa aquesta any amb una inscripció gratuïta: totes les despeses seran  cobertes per en Xavier Niel durant els tres anys que durarà la formació. Les proves de selecció duren un mes, amb avaluacions per ordinador i jornades d'estudi i treballs pràctics que poden durar fins a 15h per dia (els futurs estudiants han d'estar veritablement apassionats pel que volen aprendre, sinó aquesta escola no està feta per a ells). Un cop passades les proves de selecció, la formació durarà al menys tres anys, i cobrirà diferents professions lligades a la informàtica. Pels millors, serà possible completar la formació amb dos anys suplementaris, destinats a la realització d'un projecte innovador i la creació de la seva pròpia empresa. 


notes d'interès

Més enllà del que puguin dir els articles de premsa, wikipèdia, etc que trobaràs a continuació, et proposo començar per llegir dues experiències personals sobre l'escola escrites per dues noies:
Els articles ...