divendres, 3 de febrer del 2012

A Clockwork Orange

..
Malcolm McDowell
L'any passat se'ns va passar de parlar del 40è aniversari d'aquest film. No me'n recordo de quan temps van trigar a passar-lo al nostre país, tampoc de quan va ser la primera vegada que'l vaig veure. El que si que no oblidaré és que el vaig veure cinc cops. No sé que'm va frapar més fort, la dystopia, el design futurista en aquest 1971 (en particular del bar on anaven a beure els Molokos) i, al mateix temps banal (els apartaments de la classe mitja, no us perdeu el lector de K7's), amb que Kubrick va saber decorar l'obra d'Anthony Burgess, la neteja de la pols de la musica clàssica i l'avançament sobre el que serien els futurs vídeoclips, el Ludovico Transformer Treatment i les tècniques del conductisme que tant van apassionar els estudiants de psicologia de l'època, per la càrrega política amb la que es presentava al film. En fi, un film que'm va marcar tant que, tenint el DVD a casa, no m'he atrevit mai a veure'l altre cop, no fos que hagi envellit malament (el que no és el cas d'en Malcolm McDowell).

7 comentaris:

Pierre Nodoyuna ha dit...

Hòstia, la Naranja mecánica (jo la vaig veure en castellà)! També la tinc a casa i tampoc no m'he atrevit a tornar-la a veure...
Bestial!

Roy Batty ha dit...

Potser perquè quan era petit semblava que tot un nou mon s'obria davant nostre. Potser perquè cada mes hi havia un invent revolucionari, un best seller literari, un d'aquells discos que encara passen a la radio ... I tot d'un cop, res o gairebé res. Potser sigui per això que sempre m'han atret els films basats en les cacotopies o dystopies. Clockwork Orange (1971), junt amb Blade Runner (1982) van ser els films que més me van frapar, però n'hi han d'altres, clar, per exemple: Fahrenheit 451 (1966), Rollerball (1975), Logan’s Run (1976), Nineteen Eighty-Four (1984), Brazil (1985), The Running Man (1987), Mad Max (1979), Total Recall (1990), Twelve Monkeys (1995), Starship Troopers (1997), The Matrix (1999), Artificial Intelligence: AI (2001), Minority Report (2002), I Robot (2004), V for Vendetta (2005), Idiocracy (2006)

Pierre Nodoyuna ha dit...

No he vist ni la meitat de pel·lícules que esmentes, però les d'aquesta llista teva que sí que he vist, cap d'elles no m'han deixat indiferent: Fahrenheit 451, Nineteen Eighty-Four (1984), Brazil (1985), Mad Max (1979), The Matrix (1999), Artificial Intelligence: AI (2001), Minority Report (2002), I Robot (2004), V for Vendetta (2005).
Però, a part de A Clockwork Orange, hem quedo amb les tres primeres...

sinfu ha dit...

Ja posats a parlar de pel·lícules, algunes de les bandes sonores són genials, com la de Clockwork Orange o Blade Runner.

Roy Batty ha dit...

D'acord amb tots dos. Ara no voldria dir una bajanada. I, encara que estic segur que l'interpel·lat no m'ho desmentirà, me sembla recordar que Brazil (1985) era un dels films cultes d'en Long John. Aviam que'ns diu en Hands quan torni a aparèixer demà.

Pierre Nodoyuna ha dit...

Ostres, ara m'han agafat ganes de tornar a veure Brazil... si no recordo malament la vaig anar a veure tot sol al cinema i en vaig sortir totalment al·lucinat!

(postscript: Roy, ets tu qui esculls els caràcters de la comprovació de paraules? ara m'ha sortit "gesticul")

Roy Batty ha dit...

Doncs aquesta vegada m'agradaria que no hi anessis sol. I sobre lo del corrector ortogràfic, de veritat que jo no tinc res a veure.