dilluns, 2 de setembre del 2013

projecte FMLH+: portes obertes

Uns apunts sobre la jornada de portes obertes organitzada per FMHL i Hydro-Exploitation, amb l'objectiu de presentar l'estat d'avançament dels treballs del projecte FMHL+, del que es podria dir ràpidament que l'objectiu és doblar la potència d'una central de pumped-storage dels 240 MW actuals a 480 MW, la fi del projecte prevista el 2015.

A causa del seu lligam estret amb les condicions climàtiques, el creixement imparable de les energies renovables, en particular l'eòlica i la fotovoltaica, produeixin una electricitat a unes hores, i durant una època de l'any, que és difícil de alinear amb les demandes dels consumidors. Això fa que hi hagi una gran demanda del que es coneix com a Grid Energy Storage: concepte que agrupa diferents tecnologies que permeten d'emmagatzemar l'energia quan la producció és superior al consum, i de alliberar-la en cas contrari. Entre aquestes tecnologies, les centrals de pumped-storage son una de les millors alternatives en aquests moments (n'hi han d'altres, però en parlarem en un altre moment).

Tornant a la jornada de portes obertes, avui es tractava de presentar l'estat d'avançament amb la realització del 50% del planning del projecte, de descobrir un conjunt de galeries que s'estenen al llarg de 1,5 km sota terra, també la caverna que acollirà la sala on es trobarà la nova central: avui amb 37m d'alçada, a la fi dels treballs amb 56m. 

Però això no és tot perquè, aprofitant la realització d'aquests treballs, també es va decidir de canviar les comportes de l'embassament de l'Hongrin, que alimenta en aigua la central. Us proposo de donar un cop d'ull a les duríssimes condicions de treball durant la instal·lació de les noves comportes: Remplacement des vannes de vidange de fond du barrage de l'Hongrin. El vídeo està presentat per un bon company, amb el que vaig treballar durant 6 mesos en el que, en una altra època, era la divisió d'enginyeria de l'empresa

Deixeu-me afegir que la central és pràcticament invisible, car excavada a la muntanya. Tot i estar a pocs metres d'una de les atraccions turístiques més visitades del país: le château de Chillon. Just uns metres més a l'est perquè, just al davant del castell, travessant la carretera, hi ha una petita porta metàl·lica imperceptible que dona accés a una fortificació subterrània que es va construir durant la II Guerra Mundial: el Fort de Chillon.